سبک های مختلف طراحی داخلی منزل

 

طراحی داخلی منزل به مفهوم ایجاد یک محیط مناسب برای افراد است که می توان آن را از زیرشاخه های معماری دانست. از سوی دیگر ، طراحی دکوراسیون داخلی نیز حرفه ای متفاوت با طراحی داخلی است که معمولا بعد از ساخت و ساز محل مورد نظر انجام می شود و به مفهوم زیباسازی محیط با در نظر گرفتن المان های زیبایی شناسی و قوانین و اصول آن می باشد. در این مقاله می خواهیم به طور مفصل راجع به طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم.

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی یکی از نیازهای جامعه امروزی در ساخت و ساز ساختمان های مختلف اعم آپارتمان ها، ویلاها و خانه های مسکونی، اداری، تجاری و … است که سرچشمه اصلی آن را می توان برگرفته از دانش و هنر دانست و این دو عامل می تواند جهت افزایش فضای داخل ساختمان و همچنین زیبایی و ایجاد یک محیط سالم و زیبا بسیار مناسب باشد.

به کسانی که به این علم و هنر آگاهی دارند، طراح داخلی گفته می شود که در وظیفه آنها مدیریت پروژه های ساخت و ساز و طراحی فضای داخلی به منظور بهینه سازی فضا جهت انجام فعالیت های روزمره یا کارهای اداری است. امروزه طراحی داخلی منزل کوچک و بزرگ یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش کیفیت زندگی افراد می باشد.

دکوراسیون مسکونی

طراحی دکوراسیون داخلی

در کنار طراحی داخلی، یکی دیگر از مشاغلی که عمدتا با طراحی داخلی اشتباه گرفته می شود ، طراحی دکوراسیون داخلی است که با طراحی داخلی تفاوت هایی دارد. در مورد طراحی دکوراسین داخلی می توان گفت این نوع طراحی بیشتر بر روی زیباسازی محیط تاکید می کند و کسانی که به چنین حرفه ای یعنی طراحی دکوراسیون منزل کوچک و بزرگ مشغول هستند، به عنوان دکوراتور شناخته می شوند.

طراحی دکوراسیون داخلی پس از طراحی داخلی و ساخت و ساز انجام می شود زیرا بازسازی و برنامه ریزی برای ساخت کار این دسته از افراد نیست و می توان آن را جزو آخرین مراحل آماده سازی و تحویل ساختمان به ساکنین آن دانست.

 

فرق طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی منزل

برای آنکه بتوانیم بهتر دو مقوله طراحی دکوراسیون داخلی منزل کوچک ایرانی و طراحی داخلی را از یکدیگر تشخیص دهیم، بهتر است تفاوت های این دو حرفه را بشناسیم. در رابطه با تفاوت این دو مقوله می توان گفت:

  • همانطور که گفتیم، دکوراتور ها وظیفه بازسازی و ساخت و ساز ساختمان ها و یا بخش های داخلی ساختمان را بر عهده ندارند و این وظیفه طراحان داخلی است. این را می توان اولین تفاوت دکوراتور با طراح داخلی دانست.
  • طراحی داخلی حرفه ای است که نیاز به ارتباطات بیرونی بیشتر و تعامل با معماران، پیمانکاران ساختمانی و ساکنین این ساختمان ها دارد اما طراحی دکوراسیون داخلی اینطور نیست و طراحی و دکوراسیون داخلی منزل معمولا با ارتباطات کمتر و تنها با توجه به سلایق ساکنین منزل مسکونی و نظر دکوراتور انجام می شود.
  • طراحی داخلی نیاز به علم و دانش، آشنایی با معماری و همچنین زیبایی شناسی دارد اما طراحی دکوراسیون منزل بیشتر بر پایه زیبایی شناسی می باشد.
  • در طراحی دکوراسیون منزل کوچک و بزرگ برخلاف طراحی داخلی، نیاز به تحصیلات آکادمیک وجود ندارد و چه بسا افراد بدون داشتن تحصیلات، صرفا با داشتن درک صحیح از زیبایی، توانسته اند به خوبی در این عرصه موفق باشند.

 

طراح داخلی کیست؟

طراح داخلی، معماری است که وظیفه آن، ایجاد یک محیط برای آپارتمان یا منزل مسکونی شما، مغازه، باشگاه، یک مکان تجاری و … است که برای این کار، باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرد. از جمله این موارد می توان به قوانین محلی، در نظر گرفتن استاندارد معماری، نظارت بر اجرای پروژه، نظارت بر اجرای لوله کشی، طراحی و اجرای نورپردازی، نظارت بر اجرای سامانه های گرمایشی و تهویه مطبوع و … اشاره نمود.

در حالت کلی می توان گفت طراح داخلی کسی است که فضای سالم و زیبا را برای شما ایجاد می کند و برای انجام طراحی منزل مسکونی یا هر نوع مکانی، نیاز به برنامه ریزی، هماهنگی با عوامل مربوطه و مدیریت پروژه و تحقیق دارد.

دکوراسیون داخلی ساختمان مسکونی

دکوراتور کیست؟

دکوراتور یک ردیف شغلی دیگر است که وظایف خاص خود را برای دکوراسیون داخلی منزل دارد. از جمله وظایف این حرفه شغلی می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • ارائه برنامه های تربیتی
  • انتخاب عناصر تزئینی
  • نصب و طراحی دکوراسیون
  • مدیریت بودجه و برنامه

دکوراتور برای انجام وظایف خود، نیاز به مهارت هایی دارد که از جمله آنها می توان به خلاقیت، سرویس دهی به مشتریان و مدیریت مالی اشاره نمود. دکوراتور ها باید بتوانند برای ایجاد و ابداع فضاهایی جدید و زیبا، دید بازتری نسبت به سایرین داشته باشند و خواسته های مشتریان را برآورده نمایند.

 

تاریخچه طراحی داخلی منزل

در رابطه با تاریخچه طراحی داخلی منزل می توان به زمان های بسیار قدیم اشاره نمود که نمونه آن را می توان در دوره مصر باستان مشاهده کرد. در سال ۱۹۲۲، هاوارد کارتر با گشایش مقبره توتنخامون و مشاهده جواهرات آن، به تزئینات و زندگی مصریان علاقمند شد و طبق تحقیقات وی، مصریان به سبک های مختلفی محیط پیرامون خود را تزیین می کردند که این مورد به مقوله طراحی منزل و دکوراسیون در زمان های گذشته برمی گردد.

همچنین بخش مهم دیگر تاریخچه طراحی دکوراسیون داخلی را می توان به رومیان نسبت داد که در حوزه طراحی کلاسیک، می توان آن دوره را سرآمد طراحان در جهان نام نهاد. با توجه به آثار باقیمانده به خوبی می توان سبک پر زرق و برق آنان در طراحی داخلی دکوراسیون منزل و قصر هایشان را مشاهده کرد.

 

سبک های مختلف طراحی داخلی منزل

در مورد سبک های مختلف طراحی داخلی منزل و اجرای دکوراسیون داخلی منزل می توان به موارد مختلفی اشاره نمود که از جمله مشهورترین آنها باید گفت:

  • سبک مراکشی
  • سبک ژاپنی
  • سبک هندی
  • سبک اسپانیایی
  • سبک هندی
  • سبک انگلیسی
  • سبک سوئدی
  • سبک مصری

این نوع سبک ها براساس فضا ، امکانات و همچنین سلیقه افراد می توانند متفاوت باشند. با آشنایی نسبی که در رابطه با طراحی داخلی منزل و طراحی دکوراسیون بیان کردیم، در ادامه می خواهیم به معرفی انواع سبک های طراحی داخلی منزل بپردازیم.

 

انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی منزل

آشنایی با سبک های طراحی، مهمترین گامی است هر طراح باید در اجرا و مشاوره طراحی دکوراسیون داخلی منزل آن را در نظر داشته باشد. امروزه سبک های مختلفی در این حوزه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن در طی چند سرفصل می پردازیم:

  • سبک دکوراسیون مدرن: یکی از سبک های محبوب در طراحی داخلی منزل مسکونی را می توان سبک دکوراسیون مدرن دانست. شاخصه های سبک مدرن را می توان وجود ویژگی های خاصی دانست که آن را از سایر مدها متفاوت می کند. از جمله این ویژگی ها می توان گفت: وجود خطوط منظم و صاف، پالت های رنگی ساده، خطوط موازی ، استفاده از موادی مانند شیشه و استیل ، وجود حس سادگی در المان های مختلف منزل ، سطوح صاف و صیقلی و … .
  • سبک دکوراسیون امروزی: یکی دیگر از انواع مود های معماری که برای طراحی منزل به کار می رود ، سبک دکوراسیون امروزی است که می تواند با سبک مدرن اشتباه گرفته شود. مهم ترین تفاوت این نوع سبک را می توان در ویژگی هایی از جمله انعطاف پذیری ، عدم پایبندی به یک اصول خاص دانست که در سبک دکوراسیون امروزی برای طراحی داخل منزل استفاده می شود.
  • سبک دکوراسیون مینیمال: مینیمال را می توان از پرطرفدارترین سبک ها در طراحی و دیزاین منزل دانست که از سبک مدرن نیز ساده تر بوده و مهمترین شاخصه آن را می توان استفاده از پالت های رنگی با رنگ های خنثی بیان کرد. استفاده از این سبک طراحی داخلی منزل در اغلب اوقات با رنگ سفید همراه است.

 

انواع سبک ها در طراحی داخلی منزل

در ادامه بررسی سبک های مختلفی که برای دکوراسیون و طراحی داخلی منزل وجود دارد ، می توان گفت:

  • سبک دکوراسیون صنعتی: این سبک طراحی داخلی منزل از دوره های صنعتی در محدوده زمانی قرن های ۱۷ و ۱۸ میلادی الهام گرفته شده است که می توان در آن استفاده از آجر و چوب را نیز مشاهده کرد.
  • دکوراسیون اسکاندیناوی: در مورد این سبک از معماری و دکوراسیون داخلی منزل می توان گفت سبک اسکاندیناوی، بیانگر ظاهر ساده زندگی مردمان شمال اروپا است که از پالت های رنگی تمام سفید و عناصر چوبی ، پلاستیک روشن و نورپردازی های طبیعی در آن استفاده می شود.
  • سبک سنتی غربی: در این سبک از دکوراسیون داخلی ساختمان مسکونی ، از مبلمان های مجلل و لوازم تزئینی زیادی استفاده می گردد و می توان به خوبی سنتی بودن المان های به کار رفته در آن شامل تنوع بافت ها، پارچه های بافتنی مخمل مانند، پالت های رنگی پر رنگ را مشاهده نمود.

 

دیگر سبک ها در طراحی داخلی منزل

در ادامه لیست بلند بالای سبک های دکوراسیون مسکونی، در این قسمت برخی دیگر از مهمترین مد ها برای طراحی دکوراسیون منزل را معرفی می کنیم که شامل موارد زیر می باشد:

  • سبک سنتی خاورمیانه: یکی از جالب ترین سبک های طراحی داخلی منزل را می توان این نوع سبک دانست که نمونه آن را می توان در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی سنتی مشاهده کرد. ویژگی های این سبک را می توان استفاده از فرش و گلیم، پالت های رنگی تند، نقش های سنتی و اسلامی دانست.
  • سبک ترانزیشنال: یکی دیگر از سبک هایی که می توان به معرفی آن پرداخت ، سبک انتقالی یا ترانزیشنال است که این مد از طراحی دکوراسیون ارزان منزل را می توان پلی بین سبک های مدرن و سنتی دانست.

همچنین در انتهای بخش انواع سبک های طراحی داخلی منزل باید از سبک های سنتی شرق دور ، فرانسوی، بوهمیان، روستیک، شبی شیک، هالیوودی، ساحلی، ایران باستان، یونان باستان، مونوکروم ، نئوکلاسیک ، سبک داخلی با آجر نیز به عنوان دیگر مد های طراحی و دکوراسیون منزل نام برد.

مشاور دکوراسیون داخلی منزل

قوانین طراحی داخلی منزل

همانطور که گفتیم، طراحی داخلی منزل نیازمند تحصیلات اساسی و آکادمیک است که برپایه یکسری اصول و قوانین خاص باید انجام شود. امروز در شرکت طراحی دکوراسیون داخلی منزل از این قوانین برای ایجاد یک محیط مناسب برای زندگی استفاده می شود. عدم در نظر گرفتن اصول و پایه طراحی داخلی به منزله یکی از مهمترین بخش های ساخت و ساز یک محیط، می تواند موجب نارضایتی ساکنین آن محل شود، چراکه طراحی داخلی وابسته به جنبه های دقیق از جنس ریاضی، زیبایی شناسی و روانشناختی محیط و ساکنین آن است.

با توجه به پیچیده بودن این قوانین و برای آنکه یک طراحی بسیار مناسب شکل گیرد، امروزه متخصصین این حوزه به صورت گروهی در قالب یک مجموعه یا مشاور دکوراسیون منزل خدمات طراحی داخلی منزل را انجام می دهند.

 

اصول و قوانین طراحی داخلی منزل چیست؟

با بیان اهمیت قوانین طراحی داخلی، حال باید به این پرسش پاسخ داده شود که قوانین طراحی داخلی منزل چیست. برای این پرسش می توان گفت:

  • تعادل: در طراحی داخلی می توان تعادل را یک عنصر مهم در راستای زیباتر کردن محیط دانست که با عنوان توزیع برابر وزن بصری در یک محیط شناخته می شود. این قانون می توان به صورت تعادل متقارن، نامتقارن و شعاعی اعمال شود.
  • اصل تکرار: در طراحی داخلی، طراح می تواند برای طراحی دکوراسیون منزل قدیمی و جدید از عناصر تکراری استفاده کند. به این مفهوم که از الگو ها، رنگ ها، بافت ها و … بیش از یک بار در محیط استفاده نماید.
  • مقیاس ها و اندازه ها: مقیاس و اندازه از اصول طراحی داخلی می باشد که مرتبط با اندازه و شکل اجزای مختلف یک محیط است. رعایت مقیاس ها و اندازه های دقیق از جزئیات مهمی است که باید برای طراحی یک محیط، جایگیری صحیح اشیا، قرار گرفتن هر جزء محیط در محل مناسب و … رعایت شود.
  • نورپردازی: نورپردازی نیز باید در هنگام طراحی داخلی در نظر گرفته شود. نورپردازی بایستی هم به کمک طراح داخلی و هم دکوراتور به کمک منابع مختلف به کار گرفته شود تا بتواند روشنایی را به صورت کافی در محیط های مختلف با استفاده از منابع طبیعی یا استفاده از نور های مصنوعی مانند لامپ ایجاد کند.
  • اصل توالی
  • اصل گذار
  • اصل تضاد

 

قوانین طراحی دکوراسیون منزل

حال که به بخش طراحی داخلی پرداختیم، باید به قوانین طراحی دکوراسیون منزل نیز اشاره کرد. از جمله قوانین طراحی دکوراسیون داخلی منزل کوچک و بزرگ می توان گفت:

  • تعادل: برای درک بهتر این قانون در طراحی دکوراسیون منزل کوچک می توان از مثال یک قایق در دریا استفاده نمود. فرض کنید اتاق مانند یک قایق باشد که اگر در آن تعادل وجود نداشته باشد، می تواند به راحتی غرق شود. تعادل در قوانین طراحی داخلی منزل به این مفهوم است که استفاده از وسایل و ابزارهای مختلف، باید با وزن یکسان در محیط به صورت متقارن یا نامتقارن پخش شود.
  • در نظر گرفتن فضا: یکی از مهمترین هدف ها در طراحی دکوراسیون منزل، ایجاد یک محیط مناسب برای زندگی افراد ساکن در آن است. بنابراین باید با توجه به فضای محیط که می تواند یک اتاق کوچک یا بزرگ باشد، چینش صحیح لوازم منزل به گونه ای انجام شود تا علاوه بر رعایت زیبایی محیط، فضای مناسب برای رفت و آمد ساکنین فراهم باشد.
  • کانون توجه: ایجاد یک مکان توجه نیز می تواند به عنوان یکی از قوانین طراحی دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شود که می توان برای رعایت آن، از شومینه، پنجره های بزرگ یا تخت خواب استفاده کرد.
  • هماهنگی: رعایت هماهنگی بین اجزای محیط که می تواند در میان لوازم یا رنگ های محیط باشد، نکته مهم دیگری است که به عنوان قانون طراحی دکوراسیون منزل باید در نظر گرفته شود.
  • رنگ ها: استفاده از رنگ های مناسب برای محیط های متفاوت یکی از اصول طراحی دکوراسیون منزل است. این اصل بیان می کند که می توان از روانشناسی رنگ ها در راستای هدف خود یعنی ایجاد یک محیط آرام تر و بازدهی بیشتر استفاده نمود. به عنوان مثال امروزه از رنگ های سفید و آبی برای ایجاد آرامش به خصوص در اتاق های بیمارستان و مطب ها یا رنگ های شاد در محیط های کاری استفاده می شود.

قیمت دکوراسیون منزل

فرآیند طراحی داخلی منزل

در رابطه با فرآیند طراحی داخلی می توان گفت:

  • برای طراحی داخلی منزل خود لازم است هزینه ها و قیمت طراحی مسکونی را در نظر بگیرید.
  • پس از این مرحله شناخت محیط صورت گیرد. این مرحله می تواند شامل شناخت اقلیم ، شرایط فرهنگی، شرایط کاری، هدف ایجاد آن محیط و … باشد.
  • تجزیه و تحلیل: در این مرحله باید اطلاعات جمع آوری شده از محیط و محل، هدف و … که در بخش دوم انجام شد، گردآوری و دسته بندی، اولویت بندی و مورد بررسی قرار گیرد.
  • ایده پردازی: در این مرحله، طراح و مسئولی که به عنوان مشاور دکوراسیون داخلی منزل مدیریت پروژه را بر عهده دارد، باید با توجه به درخواست ها و سلیقه های ساکنین آن و با توجه به قوانین طراحی داخلی منزل، طرحی را انجام طراحی داخلی در نظر بگیرید. همچنین طراحی باید با توجه به هزینه دکوراسیون داخلی منزل انجام شود.
  • کانسپت
  • طرح اولیه
  • طرح نهایی

شما می توانید برای بهره مندی از خدمات طراحی داخلی منزل شرکت ما، به سایت طراحی داخلی منزل شرکت مراجعه کنید.

 

اهمیت طراحی داخلی

طراحی داخلی را نمی توان به تنهایی مرتبط با ظاهر داخلی ساختمان ها دانست. در مورد اهمیت طراحی داخلی منزل می توان به این نکته اشاره نمود که این مقوله می تواند حتی یک فضا در یک آپارتمان کوچک را به یک محیط اقامتی دنج برای فرد تبدیل کند که این کار تنها به کمک علم و دانش، زیبایی شناسی و روانشناسی افراد انجام می گیرد.

طراحی داخلی اگر به درستی انتخاب شود، می تواند بازدهی شیوه زندگی شما را افزایش دهد و این کار می تواند از طریق انتخاب دکور مناسب، نورپردازی، رنگ بندی، استفاده صحیح از فضای محیط و … انجام شود.

تصویر شماره پانزده

خدمات طراحی داخلی

شرکت ما در راستای ارائه خدمات طراحی داخلی، سایت دکوراسیون داخلی منزل را راه اندازی کرده است که شما می توانید برای مشاوره در رابطه انواع دکوراسیون منزل ساده، دکوراسیون منزل جدید، طراحی داخلی ساختمان ها و اتاق ها، طراحی داخلی دفاتر کاری، مشاوره طراحی دکوراسیون داخلی منزل و … از مشاوره و خدمات ما بهره بگیرید.

همچنین شما می توانید برای اطلاع از قیمت طراحی داخلی منزل و هزینه طراحی داخلی منزل، به راحتی از طریق راه های ارتباطی که در انتهای وب سایت درج شده است، اقدام به تماس با پشتیبانی وب سایت نموده و اطلاع از هزینه ها و خدمات ما در راستای دکوراسیون جدید منزل ایرانی نمایید.

 

جمع بندی

در یک جمع بندی می توان گفت امروزه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی منزل جدید ، دو مقوله متفاوت و مهم در ایجاد یک فضای مناسب ، ارتقا سطح زندگی و فراهم کردن یک بستر صحیح برای افراد شود. طراحی داخلی سابقه طولانی در زندگی انسان ها دارد و نمون های آن را می تواند در تمدن های مصر و رم و آثار به جای مانده از آنها مشاهده نمود.

امروزه با توجه به پیشرفت علم و دانش، برای طراحی داخلی ، تحصیلات آکادمیک وجود دارد تا بتوان بر طبق قوانین آن در کنار درک صحیح از زیبایی شناسی ، اقدام به طراحی محیط های مناسب برای زندگی در یک محل مسکونی، تجاری، کاری و … نمود.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت تخصصی دکوراسیون داخلی منزل شرکت ما مراجعه کنید و از خدمات، هزینه ها و قیمت دکوراسیون منزل و طراحی داخلی آن مطلع شوید.

دکوراسیون داخلی مسکونی
خانه محل آسایش و امنیت ماست. بعد از کار،مسافرت ، فعالیت های ورزشی ، خرید و هر کار خارج از منزل در نهایت نیاز به استراحت و دور بودن از شلوغی و استرس ما را وا میدارد تا به خانه، همان محل امن و خلوت خود رجوع کنیم.
شمایل این فضا یا همان دکوراسیون داخلی تعیین کننده کیفیت آرامش ما خواهد بود. پیش از هر چیز باید گفت که هر انسانی ذاتاً معمار است زیرا از ابتدای سکونت در یک مکان در صدد زیباسازی و برقراری امنیت محل سکونتش بر می آید و به نحوی با چیدمان وسلیقه شخصی خود فضاسازی میکند. اما برای داشتن فضایی با استاندارد های عالی سکونت نیاز به همکاری و یا مشورت یک معمار و یا طراح داخلی به شدت احساس می شود.
طراح، با تجربه و دانش علمی خود شما را از هرگونه آزمون و خطا مبرا می سازد و حتی گاهی با طرحی خاص، استانداردها و سبک زندگی کارفرما را تحت تاثیر قرار میدهد. در حالت کلی میتوان گفت این استانداردها در صورت انتخاب یک طراح خوب در بهبود کیفیت و پیشرفت زندگی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

 

همانطور که دکوراسیون یک شرکت یا دفتر اداری در رونق کسب و کار و برداشت مشتری یا کارفرما از استاندارد کاری ما تاثیر مستقیم دارد، طراحی داخلی منزل نیز مستقیماً با حالات روحی ما و نیز برداشت مهمانان از سلایق و رتبه اجتماعی ما در ارتباط است.
فاکتورهای بسیاری در طراحی داخلی منزل مسکونی مورد بررسی قرار می گیرد از جمله مساحت فضا، نورگیری، اقلیم، درون گرا و یا برون گرا بودن کارفرما، هزینه و زمان اجرا و برخی فاکتورهای دیگر. هرکدام از این موارد در نوع طراحی دخیل هستند و ذهن طراح را به سویی سوق میدهند.
در روند طراحی منزل مسکونی مراحلی توسط طراح طی میشود تا به مناسب ترین طرح نسبت به مورد دست یابد. برگذاری جلسه با کارفرما یا مالک و تعیین اولویت های اصلی از قبیل محدودیت زمان و هزینه یا مشخص کردن کاربری های هر فضا اولین مرحله از انجام کار (دکوراسیون داخلی و نه بازسازی) است.
پس از این مرحله اخذ سلایق تمام افراد استفاده کننده از منزل و دریافت خواسته های آنها و انجام مطالعات اولیه، طراحی شروع می شود.
طراح با توجه به نتایج به دست آمده از مصاحبه ها و در نظر گرفتن فاکتورهای اصلی که قبل تر اشاره شد و کنار هم قرار دادن تجربیات و استانداردهای علمی در طراحی خود فضاسازی میکند. طراحی داخلی منزل مسکونی در حقیقت با ترکیب دو عامل مهم سبک و رنگ نمود بصری پیدا میکند و برای استفاده کنندگان فضا جلوه گر می شود.

 

سبک طراحی پیش از تمام عناصر زیباسازی و پس از فاکتورهای تعیین کننده (اقلیم،نورگیری،بودجه و …) مهم ترین عامل در شکل دادن به فضاست. سبک های معماری گسترده هستند و برای شناخت آنها نیاز به مطالعه در این زمینه هست اما بطور عامیانه و در ایران اغلب مردم سبک ها را به دو دسته ی بزرگ مدرن و کلاسیک تقسیم بندی می کنند.
این نام گذاری توسط مردم عادی صورت می گیرد و نشأت گرفته از دانش عمومی کم نسبت به سبک شناسی هنری است که بطور کلی اشتباه بوده و نیاز به آگاه سازی جامعه در این بخش حس می شود.
امَا معمار یا طراح حتماً باید توضیحی اجمالی در این باب به کارفرما ارائه دهد تا کارفرما بتواند درک درستی نسبت به رنگ بندی و فرم های بکار رفته در هر سبک پیدا کند.
در بسیاری از موارد مساحت بنا در انتخاب سبک طراحی تاثیر میگذارد زیرا هر سبک از قوانین و اصولی خاص پیروی می کند که مساحت در آن اصول محدودیت ایجاد میکند. در این خصوص می توان به سبک مینیمال اشاره کرد، با استفاده از این سبک در فضاهای کوچک میتوان آن را گسترده تر نمایش داد و با توجه به قابلیت این سبک در استفاده از مبلمان چند عملکردی از مواهب آن بهره جست.

نورگیری فضا در جهت های مختلف نیز در بخش بندی های فضایی و جهت گیری فضاهایی مانند اتاق خواب، نشیمن و آشپزخانه دخیل خواهد بود. یک طراحی حرفه ای بدون در نظر گرفتن نورگیری و پخش نور مناسب امکان پذیر نخواهد بود.
انتخاب متریال مناسب در جهت تامین ترکیب بندی رنگی صحیح از نکات مهم در طراحی داخلی منزل میباشد؛ گزینش جنس و بافت مناسب در کنار رنگ، برای دستیابی به محیط مورد نظر طراح انجام میگیرد. برای مثال برای داشتن محیطی گرم و صمیمی میتوان از رنگ هایی همچون قهوه ای و کرم با بافت پارچه، چرم و یا چوب استفاده کرد؛ یا برای باز کردن اشتها در فضای نهارخوری از ترکیب چوب قهوه ای سوخته با یک گل یا گلدان زرد رنگ استفاده نمود. با اشاره به این مثال ها میتوان دریافت که رنگ که همیشه با جنس و بافت همراه میشود، یکی دیگر از رموز دستیابی به یک طراحی موفق میباشد.
بکار بردن اکسسوری صحیح مطابق با طراحی و ترکیب رنگی مناسب بیشتر برگرفته از سلیقه کارفرما است؛ اما دیزاینر در طرح خود غالباً آنها را مشخص کرده و تهیه مینماید یا راهنمایی های لازم را جهت تهیه این اکسسوری به کارفرما ارائه مینماید. گلدان ها، تابلو های دیواری، شمعدان، لوستر ها و باقی اقلام دکوری از جمله این اکسسوری ها هستند.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*