نکاتی درباره دکوراسیون مغازه های کوچک

توجه به نحوه نورپردازی و ترکیب بندی رنگ ها از جمله اصول طراحی داخلی مغازه است. در کنار طراحی داخلی مغازه باید به طراحی ویترین و نمای بیرونی آن نیز توجه شود

انواع دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه

 

توجه به دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه، ویترین و نمای آن از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در موفقیت و رونق یک کسب و کار به حساب می آید. بنابراین طراحی مغازه و دکور  آن باید به گونه ای جذاب شکل گرفته باشد که در نگاه نخست مشتریان را جذب خود کرده و آنان از بابت حضور موقت خود در آن مغازه، احساس رضایت و آرامش کافی داشته باشند. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص اهمیت طراحی ویترین، نما و دکوراسیون داخلی انواع مغازه و فروشگاه های تجاری برای شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم، همراه ما باشید.

(تصویر ۱)

طراحی نمای بیرونی مغازه

اولین قسمتی که در وهله اول نگاه یک شخص را به قصد ورود یا عدم ورود به یک فروشگاه متوجه خود می کند؛ نمای بیرونی ساختمان مغازه است. در حقیقت اهمیت دادن به طراحی نمای مغازه نمایانگر ویژگی های ظاهری و  شخصیتی مغازه مورد نظر برای مشتری بوده و می توان با یک نگاه کلی اولین تصویر ذهنی از آن مغازه در ذهن مخاطب شکل می گیرد. همچنین مشتریان می توانند با کمک تابلویی که در بالای درب ورودی مغازه نصب شده به اطلاعات مورد نیاز در خصوص نام فروشگاه، نوع فعالیت، نام مالک و سایر اطلاعات جانبی دیگر نظیر شماره تماس، آدرس پیج تلگرام یا اینستاگرام و … دست یابند.

پس طراحی نما مغازه نقش یک بلندگو را برای بیان ویژگی های آن ایفا کرده و توجه مخاطب را به سوی خود جلب خواهد کرد. نمای یک فروشگاه متشکل از تابلو، ویترین و درب ورودی آن بوده و لازم است که بین این عناصر و نوع، جنس و رنگ متریال مورد استفاده در پوشش نما، هارمونی رنگ و توازن وجود داشته باشد. به طور مثال برای نماهایی که از تابلو و ویترین چوبی در آن استفاده شده نباید از درب آهنی به رنگ های تیره استفاده نمود. نکته دیگر در خصوص طراحی تابلوی فروشگاه جذابیت، زیبایی و سادگی آن است. تابلوهای شلوغ و پر رنگ و نقش حواس مخاطب را پرت کرده و این شلوغی بیش از حد ممکن است که او را سردرگم کند. نورپردازی مناسب و حرفه ای از دیگر عوامل مهمی است که علاوه بر زیبایی و جذابیت طراحی داخلی مغازه و ویترین بر زیبایی نمای بیرونی آن نیز تاثیر می گذارد.

طراحی مغازه دکوراسیون داخلی

طراحی و دکوراسیون ویترین مغازه

بعد از اهمیت پرداختن به نمای بیرونی، نوبت به طراحی ویترین مغازه می رسد که مانند یک پل ارتباطی برای جذب مشتریان بیرون از فروشگاه به خرید محصولات و اجناس داخل آن عمل می کند. به عبارت دیگر ویترین یک مغازه نماینده و سخنران اصلی مالک آن مغازه بوده و مشتری را برای مشاهده و خرید اجناس متنوع داخل مغازه دعوت می کند. افراد با مشاهده اجناس مد نظر خود در دکور ویترین تصمیم نهایی خود را می گیرند که آیا برای دیدن سایر اجناس و رنگ بندی آنها به داخل مغازه مورد نظر ورود پیدا کنند یا خیر؟ بنابراین می توان نتیجه گرفت که نقش ویترین مهمتر از دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه بوده و در اغلب اوقات تاثیری که زیبایی و جذابیت دکور ویترین یک مغازه در جذب مشتری دارد از دکوراسیون داخلی آن مغازه بیشتر است. به عبارت دیگر کاری که فروشنده یک مغازه با حفظ پرستیژ و ظاهر سنگین و شیک خود قادر به انجام آن نیست، یک ویترین با طراحی درست و اصولی خود به خوبی از پس آن بر می آید.

در طراحی دکور مناسب و حرفه ای برای ویترین فروشگاه ها باید همواره به عوامل مختلفی توجه کرد که از جمله آنها می توان به نحوه چیدمان اجناس، نورپردازی، ترکیب رنگی، تنوع اجناس و محصولات و … اشاره کرد. در مرحله نخست باید دید که هدفمان از طراحی ویترین معرفی و عرضه محصول برندی خاص به مشتریان است یا نه صرفا جلب توجه و جذب آنها برای دیدن سایر اجناس داخل مغازه. اگر قصد فروش و برجسته سازی محصول برندی خاص را دارید بهتر است که سایر اجزاء دکوراتیو ویترین با استفاده از رنگ های خاص و پر انرژی تزئین کنید. در مقابل برای جلب توجه مشتری تنها محصولات و اجناس متنوع داخل ویترین بهتر است که از رنگ های خنثی برای اجزا و دکوراتیو ویترین استفاده شود.

همچنین در خصوص طراحی نحوه چیدمان اجناس و محصولات داخل ویترین دقت داشته باشید که متناسب با فضای تحت اختیار، بهترین اجناس متنوع و زیبای خود را با آگاهی از سلیقه عمومی مشتریان و بدون ایجاد احساس سردرگمی در برابر دیدگان آنها به نمایش درآورید. بدون شک رعایت تمامی نکات و اصول که به آنها اشاره کرده ایم؛ باعث انتخاب محصولات فروشگاه شما از بین چندین فروشگاه توسط مشتری می‌شود.

 

نقش نورپردازی در جذابیت ویترین یک فروشگاه

نورپردازی از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذاری است که نمی توان از نقش آن در جذابیت و زیبایی ویترین یک مغازه به همراه سایر اجزا و دکوراتیو آن غافل شد. در حقیقت مانند نما و تابلوی بیرونی مغازه، نورپردازی اصولی و صحیح باعث چشمگیر شدن محصولات متنوع و زیبای داخل ویترین خواهد شد و این کار را می توان با کمک نوار های نورانی و تابش متمرکز نور بر روی هر یک از اجناس داخل ویترین صورت داد. نکته مهمی که در این خصوص به آن توجه داشت؛ این است که استفاده از نور یا شیشه های رنگی به دلیل خطای دید مشتری در انتخاب رنگ محصول و کالای مورد نظر خود باعث نارضایتی و بی علاقگی او در خرید آن محصول خواهد شد. در نهایت می توان گفت که میزان شدت نور، زاویه تابش، رنگ و کیفیت آن و همچنین محل نصب چراغ ها در بهتر دیده شدن اجناس و جذابیت آنها تاثیر بسزایی داشته و باعث می شود که محصولات داخلی ویترین واقعی تر به نظر برسند.

 

 دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه

طراحی داخلی مغازه و دکوراسیون فروشگاه های مختلف در حالت کلی متشکل از ۲ فاز مختلف بوده که در فاز اول به ایده پردازی و طراحی و در فاز دوم به نحوه نصب و اجرا می پردازند. به عبارت دیگر در فاز نخست؛ بر اساس موقعیت و نوع فعالیت فروشگاه، ابعاد و اندازه آن، نوع محصولات و خدمات ارائه شده و … طرح اولیه دکوراتیو داخل مغازه با رعایت تمامی اصول و نکات فنی و همچنین اولویت دادن به خواسته و نیازهای مشتریان فروشگاه مورد نظر تهیه می شود. سپس این طرح را برای انجام اصلاحات و پردازش نهایی با کمک نرم افزارهای مخصوص به صورت ۳ بعدی در آورده و سپس با مشورت مالک فروشگاه در خصوص تغییر نحوه چیدمان، ترکیب بندی رنگ، نورپردازی، نوع متریال و مبلمان مورد استفاده و … برای قسمت های مختلف فروشگاه تصمیم گیری می شود. سپس طرح نهایی را برای فاز دوم یعنی نصب و اجرا در اختیار افراد کاربلد و متخصص در حوزه اجرای طراحی داخلی مغازه قرار میدهند.

طراحی داخلی مغازه

دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه بعد از ویترین و نمای بیرونی عامل اصلی جذب مشتری بوده و ارتباط مستقیمی با میزان فروش و شهرت برند آن فروشگاه خواهد داشت. به واقع بعد از جذب مشتری از مقابل مغازه به داخل آن نوبت به نقش تاثیرگذار دکوراسیون داخلی و خود فروشنده می رسد؛ به طوری که در طراحی داخلی مغازه علاوه بر موارد ذکر شده باید به موارد مختلف دیگری نظیر محل قرارگیری کانتر فروشندگان، نصب آینه در بوتیک ها یا اتاق های پرو، هارمونی و توازن رنگ بندی اجزا، آسایش مشتری و راحتی رفت و آمد آنها و … دقت شود. همچنین احاطه کامل کانتر فروشندگان به سراسر فروشگاه در طراحی مغازه دکوراسیون داخلی باعث خواهد شد که مشتری در کوتاه ترین زمان ممکن بتواند سوالات خود را در خصوص کیفیت و قیمت مناسب اجناس از فروشنده سوال کند.

عوامل موثر بر طراحی دکوراسیون داخلی مغازه

امروزه کسب و کارهای مختلف با طراحی یک دکور زیبا و جذاب و مشتری پسند تمام تلاش خود را می کنند که در فضای رقابتی پدید آمده، ، توجه مشتریان را به سوی استفاده از اجناس و محصولات خود جلب کنند. به طورکلی منظور از طراحی دکوراسیون داخلی مغازه یعنی توجه به نحوه  نورپردازی داخلی (نور مخفی، نور نقطه ای، نور عریض و …) قفسه بندی، چیدمان مبلمان و اجناس، نوع کف فروشگاه و طراحی سقف آن از نوع سقف کاذب یا دکوراتیو، رنگ بندی، نقاشی، رنگ و طرح کاغذ دیواری و .. می باشد.

نحوه طراحی دکور مغازه و اجرای آن به شیوه های مختلفی بر حسب موقعیت، متراژ، ابعاد و اندازه مغازه، بودجه و سلیقه مالک و طراح صورت می پذیرد که در ادامه این بخش قصد داریم که به برخی از مهمترین عوامل و اصول اساسی طراحی داخلی مغازه اشاره کنیم:

 

نورپردازی در طراحی داخلی مغازه

برخی از محصولات و اجناس موجود در بازار برای بهتر دیده شدن نیازمند ابزارهای کمکی هستند که نورپردازی ویژه یکی از این ابزارها است. نورپردازی در دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه نقش اساسی و تاثیرگذاری داشته و با توجه به بزرگی یا کوچکی فضای مغازه می توان به شیوه های مختلف برای این کار اقدام نمود. البته قبل از هر چیز لازم است که فرد طراح و اجرا کننده طرح از اطلاعات آکادمیک و ابتدایی در خصوص روانشناسی رنگ و شدت نورها آگاهی بوده و سابقه چند کار عملی و حرفه ای در این زمینه را نیز در رزومه کاری خود داشته باشند.

طراحی مناسب و تنظیم نور در دکوراسیون داخلی فروشگاه با توجه به اهمیت ویژه آن در زیبایی، جلب توجه مشتری و رونق کسب و کار مورد نظر باعث شده که ما به برخی از نکات مهم و اصولی در این زمینه اشاره ای کوتاه داشته باشیم. در مرحله نخست باید محل صحیح نصب چراغ ها و چیدمان آنها را بر روی پلان فروشگاه مشخص کرده و حتی انتخاب نوع و شکل چراغ نیز در نحوه نورپردازی طراحی داخلی مغازه مهم است. نورپردازی فروشگاه باید به گونه ای باشد که مشتری از پشت ویترین در بیرون مغازه نیز متوجه زیبایی های فضای داخل آن شود و این کار به صورت مشترک در دو حالت عمومی و موضعی صورت می گیرد.

معمولا در طراحی داخلی مغازه هایی که در کنار گذر قرار داشته و می توانند در طول روز از نور طبیعی خورشید برای روشن نگاه داشتن داخل مغازه خود استفاده کنند، باید در هر یک از دو حالت شب و روز ، نحوه نورپردازی آن مغازه به صورت جداگانه مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. اما در مغازه های کوچک یا پشت به خورشید، نورپردازی موضعی نقش ویژه ای و پررنگ تری را در طراحی فضای فروشگاه بازی می کند. دقت در نوع نورپردازی و زاویه و شدت تابش آن برای روشنایی و جذاب دیده تر شدن اجناس از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. همچنین بکارگیری نور مخفی ها در دکوراسیون داخلی فروشگاه نظیر پیرامون قفسه ‌های تیره رنگ، بازی با سایه موانع ثابت و متحرک مانند ستون ها، قفسه ها، مشتریان و فروشندگان در حال حرکت و قابلیت کنترل نورپردازی به صورت جلوه های مختلف در لحظات متفاوت می تواند باعث زیبایی و جذابیت دو چندان فضای داخل مغازه گردد.

 

انتخاب ترکیب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی فروشگاه

تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی مغازه و حرفه ای تر شدن برندینگ آن غیر قابل انکار است و بهتر است که تا حد امکان برای طراحی داخلی مغازه از رنگی متناسب با برندتان؛ استفاده نمایید. این کار باعث ارتقای اعتبار برند مغازه در بین مشتریان شده و تصویر ذهنی از کار شما در ذهن او شکل می دهد. از سوی دیگر، استفاده از ترکیب رنگی مناسب به نوع مغازه و ابعاد و اندازه آن بستگی داشته و نباید در استفاده از رنگ برای دکورهای مغازه زیاده روی کرد؛ چرا که این کار مانع دیده شدن و به چشم آمدن اجناس خواهد شد. آگاهی از علم روانشناسی رنگ ها به طراح کمک خواهد کرد که بدانند هر یک از رنگ های دقیقا برای القای چه حس و خصوصیتی از فضا بر روی ذهن و روان مشتری بکار گرفته می شود. تناسب رنگ دکوراسیون داخلی فروشگاه با رنگ اجناس و محصولات داخل فروشگاه باید به گونه ای باشد که هیچگونه استرس یا هیجانی را به مشتری منتقل نکرده و موجبات رضایت و آرامش خاطر او را بابت حضور در فضای مورد نظر فراهم کند.

طراحی دکور مغازه

مثالی از تاثیر رنگ بر روان و ذهن مشتری

انتخاب رنگ زرد برای فضاهایی از مغازه که مشتری در حال تماشای و انتخاب محصولات می باشد؛ باعث ایجاد احساس استرس و اضطراب در او خواهد شد. همچنین انتخاب رنگ قرمز برای فضاهایی که مختص محصولات خاص بوده باعث می شود که مشتری به هنگام انتخاب اجناس و فکر کردن به پیشنهاد فروشنده به صورت هیجانی عمل کرده و به یکباره محصول و اجناس مورد نظر را خریداری نماید. رنگ هایی مثل آبی، سبز، سفید نوعی حس اطمینان و آرامش را به مشتری القا می کند و انتخاب این دسته از رنگ ها در فروش محصولات پیشنهادی تخفیف دار و آفر برای تبلیغ و جذب مشتری بسیار تاثیرگذار است.

نوآوری و خلاقیت در طراحی داخلی مغازه

ایده پردازی و ساختار شکنی در ابداع طرح های جدید برای دکوراسیون داخلی مغازه از جمله عوامل تاثیر گذاری است که به شدت بر روی جلب توجه مشتری و جذب او نقش داشته و این کار به افزایش سرعت پروسه معرفی و تبلیغ برند خود به دیگران کمک خواهد کرد. در حقیقت افراد به طور ناخودآگاه جذب چیزهای جذاب و نو می شوند و این وجه تمایز شکل دکور فروشگاه با سایر دکورهای عمومی از امتیازات بالایی برای شما برخوردار است. به طور مثال می توانید با  متفاوت نشان دادن یکی از دیوارها از طریق رنگ، برجسته کاری، نقاشی و اجرای طرح های مختلف، دیوارپوش آجری و …  باعث زیباتر شدن دکوراتیو مغازه خود و جذاب تر کردن فضا برای مشتریان شوید.

همچنین طراحی فضا‌های خاص و ویژه برای محصولات خاص خود در دکوراسیون مغازه یا فروشگاه کمک بسزایی خواهد کرد که در نگاه نخست توجه مشتریان تازه ورود به محصولات ویژه و پر مخاطب فروشگاه مورد نظر جلب شود. برای این کار در طراحی داخلی مغازه، شما می توانید فضایی جذاب را با کمک نورپردازی متمرکز و ترکیب رنگ مناسب در مرکز و یا گوشه های فروشگاه ایجاد کرده و با نمایش محصولات خاص و ویژه خود در این بخش خاص فروشگاه، سود خوبی را کسب کند.

 

توجه ویژه به قسمت راست در طراحی داخلی مغازه

بر اساس بررسی های انجام گرفته در بین مغازه داران می توان گفت که قسمت سمت راست مغازه ها از جمله قسمت های مهم مغازه های خرده فروشی به شمار می آید. در حقیقت حدود ۹۰ درصد از افراد به محض ورود به فضای داخلی مغازه به طور ناخودآگاه جذب قفسه ها و محصولات چیده شده در دیوار سمت راست آن مغازه خواهند شد. بنابراین در طراحی داخلی مغازه توجه به این قسمت که از آن به عنوان «دیوار قدرت» نیز یاد می شود، تاثیر بسزایی بر روی برداشت اولیه مشتری از محصولات و اجناس آن مغازه خواهد داشت. از همین رو توصیه شده است که بهترین، زیباترین و با کیفیت ترین اجناس خاص خود را در قسمت سمت راست مغازه قرار دهید تا با با خیال و ذهن آرام مشتری را جذب کنند.

 

پرهیز از هرج و مرج در طراحی داخلی مغازه

یکی دیگر از اصول طراحی دکوراسیون فروشگاه یا مغازه های تجاری، پرهیز از شلوغی و هرج و مرج بی جا در انتخاب و ترکیب بندی رنگ، نحوه نورپردازی و چیدمان محصولات داخل قفسه ها و … است. محصولات و اجناس یک مغازه باید به نحوی در کنار یکدیگر چیده شوند که در معرض دید مستقیم مشتری بوده و از نظر بصری سودمند باشد؛ چرا که هدف اصلی فروش محصولات و اجناس داخل فروشگاه بوده و نه نمایش زیبایی های ظاهر آن. احساس سردرگمی فرد در مشاهده و انتخاب کالا و اجناس مورد نظر خود از بین انواع محصولات متنوع فروشگاه تاثیر منفی بر فروش خواهد گذاشت و ممکن است او را مجبور به ترک محل مورد نظر کند.

 

تاثیر چیدمان محصولات در دکوراسیون مغازه

نحوه چیدمان محصولات در دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه از اهمیت خاصی برخوردار است و باید محصولات پرفروش تر و جذاب را به گونه ای در معرض دید مشتری قرار داد که مشتری بتوانند به راحتی محصول مورد نظر خود را از بین سایر اجناس انتخاب و خریداری نماید. قفسه ها بهترین راهکار برای چیدمان و نمایش اجناس در فروشگاه به حساب می آیند که تنها کافی است شلف های دیواری را با متناسب با ابعاد و اندازه فضای دیوار نصب کنید.

همچنین در طراحی داخلی مغازه و فروشگاه های بزرگتر که قفسه ها به صورت خطی و ردیفی در کنار یکدیگر قرار می گیرند باید فضای کافی برای عبور و تردد مشتریان در نظر بگیرید. معمولا کالاهای محبوب و پرطرفدار را برای دید بهتر مشتری در قفسه های بالا و کالاهایی با مشتری کمتر را در قفسه های پایین تر جای می دهند. نورپردازی و استفاده از رنگ های متنوع و جذاب باعث ترغیب حواس و توجه مشتری به سمت اجناس چیده شده داخل قفسه و با بر روی رگال خواهد شد.

 

طراحی مسیر حرکت و دسترسی مشتریان

سیرکولاسیون و مسیر حرکتی مشتریان در داخل دکور مغازه از دیگر نکات قابل توجهی است که باید به هنگام طراحی داخلی مغازه به آن دقت شود. در این خصوص باید گفت که دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه باید به گونه ای باشد که مشتریان بتوانند به راحتی در فضای مغازه تردد کرده و به هنگام توقف برای مشاهده کالایی یا محصولی خاص هیچگونه مشکلی برای او پیش نیاید. در واقع این عامل به ابعاد و اندازه فروشگاه بستگی داشته و هر چه متراژ فضای فروشگاه بیشتر باشد؛ می توان فضای بیشتر را برای رفت و آمد مشتریان در داخل مغازه در نظر گرفت. فلذا به طور کلی هیچگونه روش قطعی برای طراحی مسیر داخل یک فروشگاه نمی توان عنوان نمود و این مورد متناسب با مساحت و پلان نقشه مغازه؛ چیدمان مبلمان و قفسه ها و … به هنگام اجرا تعیین می شود.

سیرکولاسیون باید به گونه ای طراحی شود که مشتریان بتوانند طی یک ترفند از یک طرف به قسمت بازدید اجناس هدایت شده و بعد از طی کردن مسیر مربوطه برای مشاهده اجناس در معرض دید از سمت دیگر آن خارج شوند. همچنین می توان با قرار دادن کالاها و اجناس جذاب در نقطه پایانی مسیر اول، آنها را برای مشاهده سایر اجناس به سمت مسیر دیگر هدایت کرد. در نظر گرفتن فضای کافی برای راهروهای مغازه نیز از برخورد مشتریان به یکدیگر در مواقع شلوغی جلوگیری خواهد کرد و این کار به شما فرصت خواهد داد تا مشتریان خود را برای مدت بیشتری درون مغازه خود نگه دارید.

 

طراحی فضای ورودی و تردد مغازه

بعد از نمای بیرونی ساختمان و ویترین، نخستین چیزی که مشتری به هنگام ورود به مغازه با آن برخورد می کند، درب و فضای ورودی است. در طراحی داخلی مغازه اهمیت پرداختن به فضای ورودی آن بسیار گوشزد شده و این فضا باید به گونه ای طراحی شود که تا قبل از ورود فرد به فضای اصلی داخل مغازه های کوچک و بزرگ به ترتیب حدود ۵ تا ۱۵ قدم را طی کرده باشد. همچنین به منظور خوش آمدگویی به مشتریان و دعوت آنها برای مشاهده اجناس داخل مغازه باید به ظاهر فضای ورودی مغازه توجه ویژه ای کرد و از نورپردازی و ترکیب رنگ های جذاب و زیبا برای زیبایی آن کمک گرفته شود. توجه به این نکات باعث ایجاد ذهنیتی در مشتری خواهد شد که مغازه شما را از جمله مغازه های لوکس و با ارزش موجود در بازار به حساب خواهد آورد. صفحه نمایش nv تبلیغات کار با پیامد خوش آمدگی نیز  مشتریان را متوجه اهمیت و احترامی که برای آنان قائل می شوید؛ خواهد کرد.

پس همانطور که گفته می شود، ظاهر یک مغازه از بیرون مهمترین نقش را در تبلیغ و جذب مشتری دارد؛ طراحی فضای مناسب و قابل دسترس در ورودی هر فروشگاه و ظاهر زیبا و متمایز آن از نکات بسیار مهم در دکوراسیون آن است. همچنین استفاده از علائم در بخش ورودی و نمای یک مغازه یا فروشگاه باعث می شود که افراد به صورت ناخودآگاه تخت تاثیر جملات دستوری و محترمانه این علائم قرار گرفته و به آن عمل کنند.

 

توجه به محل استراحت همراهان مشتری در طراحی داخلی مغازه

هنگام طراحی داخلی مغازه ها و فروشگاه های بزرگ بهتر است که محلی را برای استراحت و آسایش مشتریان یا همراهانشان به هنگام بازدید و خرید اجناس فروشگاه شما در نظر داشته باشید. معمولا افراد میانسال، کودکان و آقایانی که به عنوان همراه با فرد مشتری به فروشگاه شما مراجعه می کنند، به علت پیاده روی های زیاد و مراجعه فروشگاه های مختلف در طول مسیر خسته به نظر می رسند و سعی می کند تا به نحوی مشتری اصلی را برای ترک سریع تر محل و برگشتن به خانه متقاعد کنند. از همین رو تعبیه محلی مناسب برای نشستن و استراحت آنها می تواند باعث راضی نگه داشتن مشتریان و همراهان آنان شود و از سر حوصله و با انرژی کافی برای مشاهده محصولات و اجناس متنوع شما وقت می گذارند. همچنین در برخی از فروشگاه ها که آماده شدن یا خرید اجناس کمی زمانبر است، نظیر طلافروشی و … این محل نشستن باعث راحتی و آسایش مشتریان و تسلط کافی کارکنان خواهد شد.

 

میز صندوق و کانتر در دکور فروشگاه

در طراحی داخلی مغازه، نقطه آخری که مشتریان در طی مسیر خود در داخل فروشگاه با آن روبرو می شوند، میز صندوق و کانتر فروشنده در کنار درب خروجی و در قسمت سمت چپ  فروشگاه است. مشتریان برای پرداخت هزینه اجناس مورد نظر خود به این محل مراجعه می کنند. طراحی داخلی مغازه برای این بخش از فضای آن باید به گونه ای باشد که به فرد مشتری بابت حضور در آن قسمت از فروشگاه احساس راحتی، آرامش و اعتماد را القا کند و تا زمان آماده شدن و بسته بندی محصول می توان فضایی را برای استراحت و نشستن مشتری نیز در نظر گرفت. معمولا برای میز صندوق و کانتور از طیف رنگی سفید، آبی، سبز و …که آرامش بخش بوده استفاده می شود.

 

نکاتی درباره دکوراسیون مغازه های کوچک

دکوراسیون مغازه کوچک با توجه به متراژ کم فضای داخلی آن کمی دشوار و چالش بر انگیز به نظر می رسد. اما یک طراح ماهر و حرفه ای به خوبی از پس چالش ها آن برآمده و تلاش میکند که از فضای تحت اختیار خود نهایت استفاده و بهره ببرد. به طور مثال در طراحی داخلی مغازه های کوچک معمولا از قفسه های باز و بلند برای چیدن و نمایش اجناس خود به مشتری استفاده می کنند. همچنین به دلیل حفظ آراستگی فضا و دلباز تر شدن آن از رنگ های خنثی و ملایم برای دکوراسیون اجزای محیط و مبلمان کمک می گیرند.

طراحی حرفه ای مغازه کلید افزایش جذب مشتری
هزینه کردن برای طراحی مغازه حرفه ای و کارآمد به هیچ عنوان نباید به منزله ی یک هزینه ی بی فایده تلقی شود چرا که این هزینه یک سرمایه گذاری بلند مدت پر بازده برای صاحبان فروشگاه هاست. طراحی مغازه از قسمت های مختلفی مانند طراحی نمای مغازه، دکوراسیون ویترین مغازه، طراحی داخلی مغازه و دکوراسیون داخلی مغازه و دکورهای داخلی تشکیل می شود. البته برای طراحی مغازه هایی با کاربری های گوناگون اصول متفاوتی باید مد نظر قرار گرفته شود به عنوان مثال در طراحی دکوراسیون مغازه های کوچک لوازم تحریر اصول متفاوتی از طراحی دکوراسیون داخلی مغازه یا بوتیک های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. اما تلاش شده است که در این مطلب درباره ی اصول فراگیر طراحی مغازه که به کار صاحبان انواع فروشگاه ها بیاید پرداخته شود. البته بهتر است صاحبان این فروشگاه ها طراحی مغازه خود را به کارشناسان مجرب و حرفه ای بسپارند.

هرگاه فردی به قصد ورود یا عدم ورود به مغازه شما به آن نگاه می کند اولین قسمتی که با آن مواجه می شود نمای مغازه شماست؛ پس طراحی نما مغازه بلندگوی ویژگی ها، شخصیت و رویکرد فروشگاه شماست. در طراحی مغازه دکوراسیون داخلی بسیار پر اهمیت است اما آنچه که در وهله ی اول مشتری را به مغازه ی شما نزدیک می کند، نمای مغازه است.
معمولا در نمای مغازه معمولا یک تابلو که شامل نام فروشگاه و گاهی اوقات برخی اطلاعات جانبی است، ویترین بیرونی فروشگاهتان و یک درب ورودی مشاهده می شود. نکته ی مهم وجود هارمونی و توازن بین تمام این عناصر است. به عنوان مثال اگر از یک درب مشکی آهنی استفاده می کنید، تابلو یا ویترین چوبی شما با آن متناقض خواهد بود.
تابلوی مغازه ی خود را به هیچ وجه بیش از حد شلوغ نکنید. قرار نیست افراد تمام اطلاعات شما را از روی تابلو مشاهده کنند. شلوغی بیش از حد آن ها را سردرگم می کند. نام فروشگاهتان و یک شماره تماس، کافی به نظر می رسد. علاوه بر این در طراحی مغازه به هیچ وجه از اهمیت نورپردازی نمای فروشگاه خود غافل نشوید. با استفاده از نور پردازی حرفه ای شما می توانید توجه افراد را به هر آن چه که برایتان مهم تر است جلب کنید.

 

پس از آنکه یک فرد با توجه به نما و تابلوی مغازه به سمت فروشگاهتان می آید، به دنبال اجناس مد نظر خود در ویترین مغازه می گردد. آنچه که در ویترین مغازه قرار می گیرد باید متشکل از نقاط قوت فروشگاهتان باشد و بتواند به جای شما به مشتری سخن بگوید و او را به داخل مغازه جذب کند.
مانند تابلوی مغازه، استفاده ی صحیح از نورپردازی در ویترین نیز بسیار با اهمیت است. این امر می تواند با نوار های نورانی یا نور پردازی جدا بر روی اجناس و مدل های درون ویترین و جلوه بخشیدن به آن ها انجام شود. البته باید توجه کنید که استفاده از شیشه ها و نورهای رنگی به هیچ وجه در ویترین شما پیشنهاد نمی شود چرا که باعث خطای دید مشتری می شوند و انتظارات او را نسبت به کالای مورد انتخابشان تغییر می دهند و این می تواند باعث بی علاقگی مشتری به خرید کردن از شما شود.
مساله ی مهم دیگر شلوغ نکردن ویترین است. اجازه دهید مشتری با دیدن بهترین اجناس شما به فروشگاهتان وارد شود و باقی کالا ها را در داخل مغازه و با کمک شما ببیند. یک ویترین شلوغ بیشتر مشتری را سردرگم و دودل می کند.

 

مشتری ها معمولا تصمیم نهایی خود را در مقابل دکورهای داخلی فروشگاه ها می گیرند. در دکوراسیون مغازه کوچک یا به طور کلی کلیه ی فروشگاه ها باید توجه شود که با استفاده ی کامل از فضاهایی با قابلیت نصب دکور بتوان بیشترین کالاها با تنوع زیاد را در مقابل دید مشتری قرار داد.
در این قسمت نیز نورپردازی اهمیت زیاد و کاربردهای مذکور را داراست. همچنین بهتر است اجناسی که نیاز به امتحان کردن یا سنجش جنس یا کارایی دارند در دسترس مشتری ها قرار بگیرند که آن ها بتوانند بدون نیاز به کمک فروشنده این اجناس را تست کنند.

طراحی دکوراسیون داخلی مغازه

در طراحی کلی دکوراسیون فروشگاه ها، موارد دیگری مانند محل قرار گیری کانتر فروشندگان به طوری که به کل فروشگاه احاطه داشته باشند و مشتری ها بتوانند از کمک آن ها بهره مند شوند، نصب وسایلی که خرید را برای مشتری تسهیل کنند مانند آینه در بوتیک ها یا اتاق های پرو، توجه به توازن رنگ بندی فروشگاه، راحتی رفت و آمد برای مشتری ها و فروشندگان و مواردی از این دست بسیار مهم هستند.

در این مقاله می خواهیم به ویژگی های طراحی داخلی مغازه بپردازیم و به نکاتی که در جذب مشتری و طراحی داخلی مغازه کمک می کند بپردازیم
ویژگی های و نکات طراحی داخلی مغازه
در این مقاله به ویژگی های طراحی داخلی مغازه و نکاتی همچون طراحی نما مغازه که بسیار مهم می باشند و باید توجه ویژه ای به آنها بشود، می پردازیم. همچنین به طراحی نمای مغازه و دکوراسیون ویترین مغازه که هر کدام طراحی متفاوت دارند و به جذب مشتری کمک می کنند می پردازیم و شما را راهنمایی می کنیم . شما با رعایت این نکات می توانید مشتری های مغازه خود را چند برابر کنید و فروش خود را بالا ببرید.
طراحی ویترین مغازه

تا حالا اتفاق افتاده که به این فکر کنید که چرا مغازه هایی که دارای اجناس مشابه می باشند دارای فروش متفاوت هستند؟
در پاسخ به این سوال می توان به اولین اصل و نکته و شاید یکی از مهمترین اصل که طراحی داخلی مغازه است، اشاره کرد. در واقع مهمترین اصل این است که  صاحب مغازه  با نکاتی درباره طراحی دکوراسیون داخلی مغازه، طراحی دکور مغازه و همچنین طراحی ویترین مغازه آشنایی بیشتری دارد. حال می خواهیم در این مقاله از این سایت شما را با چند نکته کلیدی و مهم در رابطه با طراحی مغازه و دکوراسیون داخلی مغازه آشنا کنیم. یکی از مهمترین نکات در طراحی داخلی مغازه و دکوراسیون داخلی مغازه این است که صاحب مغازه باید به جزئیات طراحی، بسیار توجه نماید؛ اینکه اجناس داخل مغازه را به گونه ای بچینید که مشتریان بیشتر جذب آن شوند و تمایل به خرید آنها بیشتر شود. در مغازه های کوچک باید به طراحی دکوراسیون مغازه کوچک توجه نماییم زیرا طراحی دکوراسیون مغازه های کوچک قطعا متفاوت می باشد.

نقش ویترین در طراحی داخلی مغازه
ویترین یکی از مهمترین قسمت های طراحی مغازه می باشد ؛ که باید توجه بسیار زیادی به آن بشود. در واقع ویترین است که تعیین می کند مشتری وارد مغازه شما خواهد شد یا نه. پس یکی از بخش های مهم در طراحی داخلی مغازه ویترین می باشد که به جذب مشتری بسیار کمک می کند. مشتریان بر اساس اجناسی که پشت ویترین مغازه شما می بینند تصمیمی می گیرند که اجناس مغازه شما را می پسندند یا خیر و تصمیم به خرید می گیرند؛ سعی کنید در ویترین اجناس را نسبت به سلیقه عمومی و آنچه مشتریان به دنبال آن می باشند، بچینید. یکی دیگر از نکاتی که بسیار مهم می باشد طراحی نمای بیرونی مغازه می باشد که در جذب مشتری بسیار کمک می کند اگر طراحی بسیار زیبایی داشته باشید می توانید توجه افراد را جلب کنید.

طراحی مغازه
اولین برخورد مشتری با طراحی داخلی مغازه شما از طریق ورودی مغازه می باشد و باید به طراحی آن توجه نمایید. قسمت ورودی مغازه بستگی به فضای مغازه شما دارد که بین ۵ تا ۱۵ قدم می باشد. به این ترتیب که مغازه های کوچک ۵ قدم در نظر می گیرند و مغازه های بزرگ ۱۵ قدم در نظر می گیرند. در طراحی قسمت ورودی باید به نکاتی همچون استفاده از لامپ مناسب برای نور پردازی مناسب توجه کرد. زیرا تاثیر بسیاری در زیبایی ورودی مغازه دارد. همچنین یکی دیگر از عواملی که به زیبایی ورودی تاثیر دارد استفاده از رنگ های مناسب برای ورودی می باشد؛ که توجه به این نکات باعث می شود ذهنیت اعم از با ارزش بودن و لوکس بودن مغازه شما را در ذهن مشتریان ایجاد نماید. در دکوراسیون مغازه کوچک باید به میزان نور توجه کرد چون نور بیش ار اندازه در فضای کوچک باعث خستگی چشم می شود. در عین حال باید به اندازه ای باشد که مشتری به راحتی بتواند اجناس را ببیند.

طراحی دکوراسیون داخلی مغازه
در چیدمان محصولات مغازه باید سعی نمایید اجناس و کالاهایی که ارزش بالاتری دارند و همچنین فروش بالاتری دارند را بیشتر در معرض دید مشتری قرار دهید و اجناسی که فروش کمتری دارند را در قفسه های پایین قرار دهید. دسته بندی اجناس و کالاهای مغازه کمک زیادی به جذب مشتری می کند و یکی از مزیت های دسته بندی این است که مشتریان مغازه شما می توانند به راحتی محصولات مد نظرخود را پیدا کنند و اقدام به خرید محصولات کنند.
طراحی مسیر حرکت مشتری
طراحی مسیر حرکت مشتری در مغازه ها بستگی به طراحی کلی دکوراسیون مغازه دارد و در هر مغازه متفاوت می باشد. صاحب مغازه باید مسیر حرکت مشتری را طوری طراحی کند که مشتری به قسمت بازدید اجناس هدایت شود و همچنین مسیر حرکت مشتری را باید طوری طراحی نمایید که اجناس در بیشترین حد ممکن در معرض دید مشتری باشد. یکی از ترفندها در طراحی مسیر حرکت مشتری این است که در پایان مسیر کالایی خاص و جذاب قرار دهید تا مشتریان برای طی کردن مسیر تشویق می شوند.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*