نکات طراحی داخلی اداری حرفه ای

 

 

هر محیط کاری به یک طراحی داخلی اداری نیاز دارد تا زیبا و کارآمد باشد. در ادامه تمام نکات طراحی داخلی اداری فوق العاده را با هم بررسی خواهیم کرد.

چگونه یک طراحی داخلی اداری فوق العاده داشته باشیم

 

یکی از مهمترین مواردی که در یک اداره لازم است که حتما مورد توجه قرار گیرد طراحی داخلی اداری است. این کار با دارا بودن چندین نکته مثبت باعث بالا رفتن عملکرد کارمندان و همچنین ایجاد روحیه نشاط در این گروه کاری خواهد شد. در این مقاله با مراحل و نحوه اجرا و همچنین انواع طراحی اداری بیشتر آشنا خواهید شد.

طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی ادارات یکی از مهمترین مواردی است که در شکل گیری یک اداره کمک می کند. جذب اعتماد مراجعه کنندگان و افزایش راندمان کاری و همچنین ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی از مهمترین عوامل در این امر است. اما در این کار چندین عامل مهم نقش دارند. عواملی مانند رنگ نور، هماهنگی بین اجزا و از جمله این عوامل است. اما نوع متریال مصرفی نیز بر این طراحی بی تاثیر نیست. بر این اساس می توان طراحی داخلی اداری را به انواع مختلفی شکل داد که هر کدام می تواند تلفیقی از اجزا گوناگون از رنگ و شکل و طرح باشند.

دکوراسیون اتاق اداری

یکی از مسائلی که همیشه مد نظر طراحان داخلی بوده است ایجاد یکپارچگی بین اجزا و مبلمان اداری بوده است. نحوه چیدمان و تطابق بین عناصر مصرفی در این دکوراسیون از مهمترین مسائل در این طراحی است. استفاده از رنگ ها با توجه به محل و نورپردازی در این امر دخالت دارد. بیشتر فاراد گمان می کنند که استفاده از رنگ مناسب به معنای استفاده از یک رنگ در کل یک محل است. اما این کار باعث عدم هماهنگی مناسب در بن اجزا خواهد شد. استفاده از رنگ  مکمل به این طراحی داخلی اداری رنگ و بوی تازه می دهد.

طراحی اداری

توجه به نوع فعالیت در طراحی داخلی

از دیگر مسائلی که در طراحی داخل یاداری باید حتما مد نظر قرار گیرد توجه به نوع فعالیت در این اداره است. انتخاب طرح مناسب در هر اداری باعث ایجاد هارمونی بین اجزا و ایجاد یک دکوراسیون شیک و بی نقص می شود. به عنوان مثال در طراحی داخلی یک مطب و طراحی یک دفتر ساختمانی تفاوت زیادی است و باید حتما به این موضوع توجه شود.

دکوراسیون اداری و دفتر کار

یکی دیگر از مسائل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اداری توجه به استفاده از لوازم و تجهیزات  با کیفیت و متناسب با هر یک از کارمندان است. این امر مخصوصا در مبلمان اداری اداری بیشتر نمود پیدا می کند. افرادی که  بیشتر از نیمی از روز خود را بر روی صندلی و در پشت میز در یک اداره صرف می نمایند باید از تجهیزات متناسب با اندام خود استفاده نمایند. این کار علاوه بر ایجاد سرزندگی مانع از آسیب دیدگی بدن در طی مدت فعالیت در این اداره می شود.

علاوه بر این مسائل مواردی مانند مقدار بودجه نیز در انتخاب طراحی داخلی اداری نقش مهمی دارد. هر چه مقدار بودجه در نظر گرفته شده افزایش یابد می توان از تجهیزات به روز تر و مدرن تری در زمینه طراحی دکوراسیون اداری استفاده نمود.

 

عوامل موثر بر طراحی داخلی اداری

از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر طراحی داخلی هر اداره می توان به این موارد اشاره نمود.

  • افزایش راندمان کاری کارمندان
  • بالا رفتن حس همکاری بین کارمندان
  • ایجاد رضایت شغلی
  • ایجاد ساماندهی و نظم در محیط کار اداری
  • استفاده حداکثری از فضای موجود در ادارات
  • ایجاد خلاقیت در کارمندان
  • دسترسی ساده و آسان به بخش های دیگر

انواع طراحی داخلی اداری

در طراحی داخلی اداری می توان از چندین نوع سبک برای ایجاد محیطی زیبا کاربردی استفاده نمود. اما توجه کنید که در این کار باید به دنبال علایق خود باشید و تنها جنبه زیبایی مد نظر قرار نگیرد. زیرا این کار باعث کاهش عملکرد کاری شما در این محیط می شود.

دکوراسیون داخلی اداری شیک

یکی از زیباترین نوع سبک در طراحی اداری طراحی اداری شیک است. در این نوع طراحی فضای اداری به انتخاب نوع لوازم و تجهیزات و چیدمان آنها توجه خاصی می شود. حساسیت انتخاب این لوازم باعث کاربردی شدن این لوازم می شود. در این نوع نورپردازی و رنگ بسیار ماهرانه بوده و تاثیر زیادی در این نوع طراحی اداری دارد. تاثیرات مثبت این طراحی در روحیه افراد شاغل در این اداره کاملا قابل مشاهده است.

دکوراسیون داخلی اداری

طراحی دکوراسیون اداری کلاسیک

یکی از پرطرفدارترین نوع سبک در طراحی داخلی اداری سبک کلاسیک است. ایجاد صمیمیت و هماهنگی از شاخصه های مهم در این نوع سبک است. استفاده از لوازم و تجهیزات به سبک قدیمی و کلاسیک هماهنگ با تجهیزات مدرن باعث می شود تا طرفدار این سبک از این نوع برای بیشتر دفاتر اداری خود استفاده نمایند. شاخصه بزرگ این سبک استفاده از رنگ طلایی و نقره ای بر روی سطوح بیشتر اشیا در این طراحی است.

 

طراحی اداری به سبک معاصر

در این سبک که ترکیبی از سبک مدرن و معاصر است. استفاده از رنگ های گرم و متعادل در این سبک برای بیشتر فضا و اتاق ها دیده می شود. بیشتر مبلمان اداری در این طراحی اداری به صورت چوبی بوده و از چوب در طراحی بسیار استفاده شده است. برای بهتر دیده شدن لوازم چوبی در این سبک سطح تجهیزات پولیش کاری و پرداخت شده اند.

 

طراحی دکوراسیون داخلی اداری به سبک هایتک

علاقمندان تکنولوژی و مدرنیته به استفاده از این سبک تمایل زیادی نشان می دهند. لامپ های خاص و استفاده از چرم در این سبک بیشتر به چشم می خورد. همچنین رنگ ها در این نوع بیشتر به سمت خاکستری و سفید کشیده می شود. اشکال نامتعارف و اشیاء با سطوح خشن از مشخصه های بارز این سبک است.

 

طراحی دفتر کار اداری مینیمالیستی

در این سبک از شلوغی و ازدحام اشیاء خبری نیست. همه چیز به اندازه وجود دارد و ساده بودن شاخصه مهم در این سبک است. رنگ های روشن در فضای اداری  باعث زیباتر جلوه دادن فضای اداری می شود. عاشقان تمیزی و روشنی بیشتر از این سبک در طراحی داخلی دفتر اداری خود بهره می برند. در این سبک همه چیز به ساده ترین وجه قابل دیده شدن است.

 

طراحی دفتر کار اداری

علاوه بر سبک های موجود عوامل موثر دیگری نیز در طراحی داخلی اداری نقش دارند. برای نمونه می توان به انتخاب مبلمان اداری مناسب اشاره نمود.

مبلمان اداری بخش کامل کننده و زیبایی بخش به طراحی داخلی اداری است که نکات مهمی نیز در انتخاب آن دخیل هستند. برای نمونه اندازه مبلمان اداری. به خاطر داشته باشید تناسب و هارمونی حرف اول را در هر طراحی می زند پس در هنگام انتخاب مبلمان مناسب توجه به اندازه را فراموش نکنید. مطمئنا جایی که کوچک و پر از مبل ها و صندلی های سایز بزرگ باشد باعث ایجاد حس بد در ناظر می شود که این ناظر همان مشتری شماست.

آسایش و راحتی؛ معیار دوم در انتخاب مبلمان اداری

شما و کارمندان شما قرار است به طور متوسط ۸ تا ۹ ساعت از روز را بر روی صندلی های اداری خود نشسته و کار کنند. پس راحتی این مبلمان در کنار زیبایی باید اصل اساسی برای شما باشد. هر چه مبلمان اداری شما سفت و ناراحت باشد انتظار بازده کمتر از همکاران و کارمندان خود را داشته باشید. در مقابل حس راحتی و توجه به طراحی ارگونومیک می تواند نقطه عطفی برای افزایش عملکرد شما در اداره تان باشد.

از فضا استفاده کنید

نکته سومی که در انتخاب مبلمان اداری و طراحی داخلی اداری مد نظر قرار می گیرد. بهره گیری صحیح از فضا هاست. در یک طراحی درست فضا های از دست رفته تقریبا صفر است و از هر گوشه کناری که فکرش را بکنید می توان برای منظوری به طور بهینه استفاده نمود. انتخاب یک مبلمان درست هم در رسیدن به این هدف به شما کمک می کند. پس دو اصل بهینه شدن فضا و استفاده حداکثری از فضاهای خالی را در انتخاب مبلمان و طراحی داخلی شرکت خود سرلوحه قرار دهید.

 

چگونه انتخاب کنید

نکته مهم در اینجا این است که ابتدا باید تعریف دقیق و درستی از نوع کاربری شرکت و اداره خود داشته باشید. برای نمونه ابتدا به این پرسش پاسخ دهید که آیا قرار است به صورت مرتب و روزانه با ارباب رجوع سرکار داشته باشید و یا شرکت شما یک شرکت خصوصی است که صرفا کارمند ها در آن مشغول به فعالیت هستند. هر کدام از این دو مورد به طراحی داخلی اداری خاص خود نیز نیازمند است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طراحی اداری ویژه برای حضور ارباب رجوع

در این نوع طراحی دفتر اداری شما باید نیازهای ارباب رجوع خود را در کنار نیازهای کارمندان خود مد نظر قرار دهید.

برای مثال جای نشستن و مبلمان اداری جهت انتظار ارباب رجوع این مورد باعث می شود تا دید و نگرش مثبتی از شما در دید مشتری تان به وجود بیاید. البته اگر یک اداره شلوغ هستید و روزانه با خیل عظیمی از مراجعه کننده در ارتباط هستید باید سعی کنید تا حد امکان از فضا های خالی برای به وجود آوردن یک فضای راحت برای مشتری های خود استفاده کنید. البته این بدان معنی نیست که هر جای خالی را با یک صندلی برای نشستن پر کنید. چون در این صورت راه رفتن مشکل شده و ایجاد ازدحام و شلوغی بیش از حد دور از ذهن نیست. در این موارد به سراغ صندلی های جمع و جور تر بروید تا افراد بیشتری با اشغال فضای کمتری بتوانند بنشینند. در اینجاست که بهره گیری از یک طراح خلاق و خوش فکر برای طراحی داخلی اداره تان یک گزینه بسیار عالی می باشد.

 

طراحی داخلی اداری ویژه بخش کارمندان

در این بخش باید به نوع فعالیت شرکت توجه شود. آیا کارمندان شما نیاز است تا با هم در ارتباط باشند؟ در این حالت می توانید به سراغ میز کار های تیمی یا گروهی بروید. همچنین این نوع میز کار ها در طراحی داخلی اداری مزیت و معایبی نیز دارند.

مزیت دیگر این نوع میز صرفه جوئی در فضا است که می تواند برای شرکت های کوچک بسیار عالی باشد. در مقابل این نوع میز کار معایبی نیز دارد برای نمونه ارتباط نزدیک کارکنان و نداشتن فضای خصوصی برای آنها می تواند باعث اضطراب و تشویش در آنها شود.

 

در طراحی داخلی اداری به رنگ ها توجه کنید

نکته مهم دیگر انتخاب رنگ است. شما می توانید در طراحی از رنگ سازمانی خود استفاده کنید و یا می توانید به سراغ رنگ های دیگری نیز بروید. هر رنگ دارای قدرت و مفهوم خاصی است برای همین در انتخاب هر یک از آنها برای دکوراسیون اتاق کار اداری خود حتما با یک طراح داخلی مشورت نمایید. اگر رنگی اشتباه انتخاب شود می تواند آثار سوء بر کار و عملکرد کارمندان تان و همچنین بر ذهن ارباب رجوع شما داشته باشد.

دکوراسیون اداری

نورپردازی فراموش نشود

در طراحی داخلی اداری مانند همه طراحی ها لزوم نورپردازی بسیار مورد توجه است. یک نورپردازی مناسب باید بتواند متناسب با نیاز هر بخش عمل کند. برای نمونه در بخش عمومی و ارباب رجوع نورپردازی باید به گونه ای آرام بخش و مناسب باشد. همچنین طراحی داخلی اداری اگر به گونه ای باشد که بتوان در طول روز از نور خورشید بهره کافی برد می تواند در هزینه های اداره نیز صرفه جویی نماید. همچنین از نورپردازی تاکیدی غافل نشوید. در این نوع نورپردازی با استفاده از نور های متمرکز بر روی لوگو سازمان یک طراحی زیبا به وجود می آید.

 

بخش های مختلف طراحی داخلی اداری

هر اداره و شرکت از بخش های مختلفی تشکیل شده است برای نمونه بخش کارمندان، میز منشی، اتاق جلسات و دفتر مدیر عامل از جمله این بخش ها می باشند که طراحی هر کدام متفاوت با دیگری می باشد. برای نمونه میز منشی؛ این بخش در واقع پل ارتباطی بین سازمان شماست. این بخش در ارتباط با واحد مدیریت، کارمندان  و همچنین اولین بخشی است که مراجعه کنندگان به شرکت شما با آن برخورد خواهند کرد. پس دسترسی مناسب به این بخش و همچنین زیبایی در طراحی باید اولویت شما برای میز منشی باشد.

طراحی اتاق مدیریت

بخش دیگر در طراحی داخلی ساختمان اداری اتاق مدیریت می باشد. این اتاق علاوه بر برخورداری از میز مدیریت که می تواند از هر یک از سبک هایی که پیشتر گفته ایم در آن استفاده شود؛ شامل یک نیم ست مدیریت نیز می باشد. همچنین چون اتاق مدیریت بخشی است که در آن قراردادهای کاری شما امضا می شود  و جلسات متعدد با شرکای خود خواهید داشت از این رو استفاده از یک میز جلسات نیز می تواند تکمیل کننده اتاق تان باشد. البته اگر فضای کوچکی دارید می توانید اتاق جلسات را به جای دیگری منتقل کرده و صرفا از یک مبلمان اداری شیک و کمجا در اتاق تان استفاده نمایید.

به خاطر داشته باشید اتاق مدیریت جایی برای برنامه ریزی  و هدف گذاری شرکت شماست از این رو باید هیچ صدای مزاحمی در آن به گوش نرسد. برای همین منظور می توانید به سراغ استفاده از عایق های صوتی در دیوار ها و همچنین پنجره های دوجداره بروید. نورپردازی تاکیدی نیز می تواند یک نقطه عطف در این اتاق به شمار برود.

 

طراحی بخش کارمندان

همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم بخش کارمندان می تواند از میز های گروهی و تیمی و یا فضا های خصوصی  با استفاده از پارتیشن های جداگانه ساخته شود. همچنین استفاده از کمد های اداری جهت قرار دادن وسایل و آرشیو اسناد مهم نیز باید تعبیه شود. بخشی نیز به عنوان میز کنفرانس و جلسات می تواند در این بخش تعبیه شود تا همکاران بتوانند به بحث و تبادل نظر بپردازند.

همچنین بخشه به عنوان کافه تریا نیز می تواند جهت استراحت کارکنان در نظر گرفته شود. اگر اداره شما قرار است جایی برای حضور روزانه مشتری ها باشد پس باید میز ها به گونه ای طراحی و نصب شوند که ارباب رجوع نیز بتواند به بخش ها دسترسی داشته باشد و با کارمند مد نظرش ارتباط برقرار نماید.

 

انواع پارتیشن در طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی فضای اداری  می تواند از روش های مختلفی تقسیم بندی شود. برای این منظور نیز پارتیشن های مختلفی به کار می آیند که آسان از جهت نصب خواهند بود و قیمت های مقرون به صرفه ای نیز خواهند داشت. پارتیشن ها در انواع ام دی اف، شیشه ای فریم لس، شیشه ای دو جداره با فریم ام دی اف و پارتیشن های خلاقانه و دکوراتیو هستند.

اگر به دنبال تقسیم فضا به بخش هایی هستید که بتواند حریم خصوصی ایجاد نماید استفاده از پارتیشن های ام دی اف با ایجاد دید محدود گزینه ای مناسب برای این کار است. پارتیشن های شیشه ای فریم لس زمانی به شما توصیه می شود که فضا محدودی در اختیار دارید و می خواهید هم زمان از نور طبیعی نیز بهره ببرید. این نوع پارتیشن در کنار زیبایی و مدرن بودن می تواند نور مناسب برای هر بخش را نیز تامین نماید.

نوع سوم پارتیشن ها که به شیشه ای دوجداره معروف هستند؛ از یک فریم ام دی اف بهره می برند که می تواند عایق مناسبی برای صدا باشد. این نوع پارتیشن به دلیل فریم که دارد می تواند در رنگ های مختلف و همچنین طرح های متنوعی نیز در طراحی داخلی اداری شما استفاده شود.

پارتیشن های خلاقانه و دکوراتیو نیز نوع چهارم پارتیشن ها در طراحی داخلی اداری هستند که می توانند برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند تا استفاده ای بهینه بتواند از فضا داشت. برای نمونه به شکل کتابخانه ای دو طرفه می توان از آنها استفاده کرد .

 

نکات طراحی داخلی اداری حرفه ای

تا اینجای کار بیشتر نکاتی که باید درباره طراحی داخلی اداری بدانید را با هم بررسی کرده ایم. موارد دیگری نیز وجود دارند که ممکن است دست کم گرفته شوند ولی می توانند تاثیر فوق العاده ای بر طراحی داخلی اداری شما داشته باشند.

برای نمونه نیز می توان به استفاده از گیاهان در طراحی داخلی اداری اشاره نمود. البته به مقدار کافی. این کار باعث ایجاد حس نشاط و سرزندگی در کارمندان شده  و بازدهی را افزایش می دهد. همچنین گیاهان با تولید اکسیژن می توانند نقش یک تهویه مناسب را نیز برای شرکت ایفا کنند.

استفاده از پرده مناسب را نیز مورد توجه قرار دهید. میزان ورود نور در ساعات مختلف از روز متفاوت است لذا یک پرده مناسب می تواند این نور را تنظیم کرده و متناسب با نیاز هر بخش از آن استفاده کرد.

استفاده از متریال با کیفیت را اولویت قرار دهید. این کار علاوه بر زیبایی به شما در صرفه جویی هزینه ها نیز کمک می کند. هر چقدر کیفیت متریال بالاتر باشد دیر تر پوسیده و خراب می شوند و دیرتر نیز نیاز به تعمیر و جایگزینی پیدا خواهند کرد. برای  متریال با کیفیت می تواند از هزینه های اضافی در آینده پیشگیری کند.

بهره گیری از یک طراح خبره  و با تجربه نیز یکی از نکات مهم در طراحی داخلی اداری است و این کار باعث می شود که در هزینه و زمان صرفه جویی کنید. همچنین یک طراح ماهر می تواند با توجه به بودجه شما طراحی کرده و از هزینه های اضافی بکاهد.

در طراحی داخلی اداری خلاقیت داشته باشید. در طراحی داخلی اداری نیز می توان از طراحی های خلاقانه بهره برد و  محیطی جذاب با ویژگی های منحصر به فرد خلق کرد. برای همین از ایده های جدید نترسید و به سراغ طراحی های نوین با چاشنی خلاقیت بروید.

به خاطر داشته باشید هر چقدر بیشتر به دکوراسیون اداری شیک خود اهتمام بورزید بازده بیشتری نیز از کارمندان خود دریافت خواهید کرد و به طبع آن می توانید مشتری های بیشتری جذب کرده و درآمد بیشتری نیز نصیب خود گردانید. همچنین نوع کاربری را نیز مورد توجه قرار دهید بخش های مورد نیاز در یک شرکت بیمه با یک شرکت طراحی و یا یک بانک به شدت متفاوت می باشد پس باید توجه به این مسئله نیز داشته باشید  و ابتدا نیاز سنجی درستی به عمل بیاورید.

 

طراحی داخلی اداری از عوامل موثر بر بهبود عملکرد کارمندان و ارتقاء کیفیت کار می باشد. طراحی داخلی اداری شامل نورپردازی، چیدمان، رنگ آمیزی و … می شود.
اصول کلی در دکوراسیون و طراحی داخلی اداری
یکی از بهترین راهکارها برای ارتقاء سطح عملکرد کارمندان و جلب رضایت مشتری در یک محیط اداری توجه به طراحی داخلی اداری می باشد. با بررسی فضا و امکانات موجود در یک محیط اداری می توان اقدام به طراحی داخلی اداری به بهترین شکل ممکن نمود. توجه به کارایی دکوراسیون فضا، چینش استاندارد وسایل و تجهیزات، نورپردازی مناسب و … از اصول کلی در طراحی و دکوراسیون یک محیط اداری است. بهترین راهکار در این حوزه کمک گرفتن از متخصصین و کارشناسان طراحی و دکوراسیون می باشد.
بحث طراحی و دکوراسیون محیط یکی از بحث های روز و داغ در بین اقشار مختلف جامعه می باشد. از جمله مکان هایی که به بحث دکوراسیون آن اهمیت داده می شود مراکز اداری دولتی و خصوصی می باشد. طراحی دکوراسیون داخلی اداری یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده بهینه از فضای اداره ها می باشد که به صورت حرفه ای توسط کارشناسان در این حوزه صورت می گیرد.

بهبود شرایط کار و جلب نظر کارمندان و ارباب رجوع در محیط اداری از دغدغه های مدیران می باشد. از آنجا که ظاهر یک محیط تاثیر قابل ملاحظه ای در عملکرد کارکنان و رضایت ارباب رجوع دارد امروزه به بحث دکوراسیون و طراحی محیط اداری توجه ویژه می شود. از کارکردهای مثبت طراحی دفتر کار اداری می توان به ایجاد فضایی شاد و مناسب برای بهبود عملکرد کارمندان اشاره نمود. همچنین دکوراسیون داخلی اداری مدرن یک مکان سبب جلب اعتماد ارباب رجوع می شود. در ضمن با طراحی فضای اداری به صورت اصولی می توان از فضای اداری به خوبی و بهترین نحو استفاده نمود.

اصولی که در طراحی داخلی اداری باید مدنظر قرار داد
همانطور که می دانید جهت موفقیت در زمینه طراحی اداری هر مکان به ویژه طراحی داخلی دفتر اداری رعایت یک سری از قوانین و اصول الزامی می باشد. اگر طراحی داخلی ساختمان اداری بدون فکر و برنامه ریزی صورت گیرد نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت. با رعایت اصول طراحی و دکوراسیون داخلی اداری می توان محیط اداره را تبدیل به جایی شیک و مناسب برای انجام فعالیت های مختلف نمود. در ادامه به برخی از اصول مهم در دکوراسیون اداری مدرن اشاره می شود.
انتخاب وسایل و تجهیزات استاندارد نقش مهمی در طراحی داخلی فضای اداری دارد
همانطور که می دانید هر دفتر و اتاق اداری دارای یک سری تجهیزات و وسایل می باشد که چینش مناسب آنها نقش مهمی در طراحی دفتر اداری دارد. از اصول طراحی و دکوراسیون اداری چیدمان و چینش وسایل و تجهیزات به نحو درست می باشد به گونه ای که بتوان از فضای موجود به درستی بهره گرفت. قرار گرفتن مبلمان اداری در جای درست با نورگیری مناسب، منظم چیدن فایل ها و قفسه ها و … بخشی از چینش یک محیط اداری محسوب می شود.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*